آموزش جامع قوانین و مقررات تنیس شامل نکات مورد استفاده در داوری و خطاهای موجود در ورزش تنیس خاکی که در ۴۰ ماده دسته بندی شده اند. (ماده ۱۰ تا ۲۰)

۱۱- سرویس دوم
۱۲- زمان اجرای سرویس
۱۳- قانون بجا
۱۴- قانون بجا در سرویس
۱۵- ترتیب اجرای سرویس
۱۶- زمان تعویض زمین
۱۷- توپ در گردش
۱۸- ثبت امتیاز به نفع زننده سرویس
۱۹- ثبت امتیاز به نفع دریافت کننده سرویس
۲۰- مواردی که سبب از دست رفتن امتیاز می‏گردد

ماده ۱۱- سرویس دوم
بعد از اعلام خطای سرویس (چنانچه خطای اول باشد) بازیکن باید از همان زمین که سرویس خطا انجام داده اقدام به زدن سرویس کند مگر آنکه سرویس از نیمه اشتباه زده شده باید که در این صورت طبق ماده (۹) سرویس کننده حق زدن تنها یک سرویس از پشت نیمه دیگر زمین را دارد.
مورد اول- بازیکن از نیمه زمین سرویس می‏کند. او امتیاز را از دست می‏دهد و سپس ادعا می‏کند که بخاطر اجرای سرویس از نیمه اشتباه زمین، خطا صورت گرفته است.
پاسخ: امتیاز به قوت خود باقی است و سرویس بعدی باید با توجه به امتیازات از نیمه صحیح زمین زده شود.
مورد دوم- (امتیاز برابر ۱۵ است) و سرویس کننده به اشتباه از طرف چپ زمین سرویس می‏کند. او برنده امتیاز می‏شود سپس از طرف راست سرویس می‏زنند و خطای سرویس می‏کند. در این موقع اشتباه در امکان (برای سرویس آشکار می‏شود) آیا امتیاز قبلی به قوت خود باقی می‏ماند؟ سرویس بعدی او از کدام نیمه زمین باید زده شود.
پاسخ: امتیاز قبلی به قوت خود باقی می‏مامند. سرویس بعدی باید از نیمه چپ زمین زده شود. حساب امتیازات (۱۵/۳۰) است و سرویس کننده یک سرویس خطا زده است.

ماده ۱۲- زمان اجرای سرویس
سرویس کننده تا زمانی که دریافت کننده سرویس آماده نباشد نباید سرویس کند. اگر دریافت کننده سعی به بازگشت توپ نماید بعنوان آماده بودن تلقی می‏گردد. اگر چنانچه دریافت کننده سرویس فرود نیامده خطا اعلام کند.

ماده ۱۳ قانون اعلام بجا
در تمام مواردی که با توجه به قوانین و یا بعلت هر گونه مداخله‏ای در بازی اعلام بجا ضروری می‏شود یکی از موارد زیر می‏باید مصداق یابد:
الف) هنگامیکه بجا در رابطه با سرویس اعلام می‏گردد فقط همان سرویس باید تکرار شود.
ب) اعلام بجا در هر شرایط دیگر موجب تکرار کامل آن امتیاز می‏گردد.
مورد ا- اختلال در انجام سرویس توسط عاملی خارج از قوانین مشروحه در ماده (۱۴) صورت می‏گیرد. آیا تنها همان سرویس باید تکرار شود؟
پاسخ: خیر- کل آن امتیاز باید دوباره بازی شود.
مورد ۲- اگر توپی در حین بازی پاره شود، آیا باید اعلام بجا کرد؟
پاسخ: بله

ماده ۱۴- قانون بجا در سرویس
در سرویس هنگامی اعلام بجا می‏شود که:
الف) توپ سرویس شده صحیحی به تور، کمربند یا نوار تور برخورد کند و یا توپ بعد از برخورد با تور، کمربند تور یا نوار تور به دریافت کننده یا به هر چیزی که پوشیده یا به همراه دارد، قبل از برخورد با زمین اصابت کند.
ب) اگر زمانی که دریافت کننده سرویس آماده نباشد سرویس زده شود یا سرویس خطائی انجام شود.
(رجوع به ماده ۱۲ شود). در صورت اعلام بجا سرویس زده شده به حساب نمی‏آید و باید مجدداً سرویس کرد اما سرویس بجا موجب عدم احتساب سرویس خطای قبلی نخواهد شد و سرویس خطا به قوت خود باقی می‏ماند.

ماده ۱۵- ترتیب اجرای سرویس
در پایان گیم اول دریافت کننده زننده سرویس سرویس بعدی می‏گردد و این ترتیب متناوباً در تمامی گیمهای بعدی بازی اجرا خواهد شد اگر بازیکنی خارج از نوبت سرویس کند. بازیکنی که نوبت سرویس او بود، به محض مشخص شدن اشتباه باید سرویس کند اما تمامی امتیازات قبل از کشف اشتباه محسوب می‏گردد اگر قبل از مشخص شدن اشتباه، گیم به پایان برسد، ترتیب سرویس به صورت تغییر یافته ادامه خواهد یافت

ماده ۱۶- زمان تعویض زمین
بازیکنان در پایان گیم‏های اول، سوم و به همین ترتیب در تناوبهای بعدی و در پایان هر ست زمین را عوض می‏کنند مگر اینکه مجموع تعداد گیمها در آن ست زوج باشد که در این صورت تعویض زمین تا پایان گیم اول ست بعدی صورت نمی‏پذیرد و ترتیب صحیح دنبال نشود، بازیکنان باید به محض کشف اشتباه ترتیب صحیح را دنبال کنند.

ماده ۱۷- توپ در گردش
از لحظه‏ای که سرویس زده می‏شود توپ در گردش خواهد بود و به غیر از مواردی که خطا یا بجا اعلام گردد. توپ تا زمان اعلام امتیاز باید در گردش بماند.
مورد ۱- بازیکن جواب سرویس را صحیح نمی‏دهد. اعلام خطا نمی‏شود و توپ در گردش می‏ماند. آیا حریف می‏تواند بعداً و پس از خاتمه تبادل توپ مدعی امتیاز مربوطه شود؟
پاسخ: خیر- اگر بازیکنان بعد از وقوع خطا به بازی ادامه دهند کسی نمی‏تواند مدعی امتیاز برای آن خطا گردد بشرط آنکه حریف از اینکار باز داشته نشده باشد.

ماده ۱۸- ثبت امتیاز به نفع زننده سرویس
سرویس کننده زمانی امتیاز می‏گیرد که:
الف) توپ سرویس شده (به شرط آنکه طبق ماده ۱۴ بجا نباشد) قبل از برخورد با زمین به دریافت کننده سرویس هر آنچه پوشیده یا به همراه دارد برخورد نماید.
ب)دریافت کننده سرویس مطابق ماده ۲۰ امتیاز را از دست بدهد.

ماده ۱۹- ثبت امتیاز به نفع دریافت کننده سرویس
دریافت کننده زمانی امتیاز می‏گیرد که:
الف) سرویس کننده دوبار پشت سر هم سرویس خطا بزند.

ماده ۲۰- مواردی که سبب از دست دادن امتیازات می‏گردد.
بازیکنی امتیاز از دست میدهد که:
الف) قبل از اینکه توپ دو بار به زمین بخورد قادر به برگرداندن بدون واسطه توپ از روی تور نشود (مگر طبق ماده ۲۴ الف یا ج )
ب) بازیکن توپ را به صورتی برگرداند که به زمین یکی از اجزاء ثابت زمین و یا هر چیز دیگر خارج از محدود خطوط در برگیرنده زمین حریف برخورد کند (بجز موارد ذکر شده در ماده ۲۴ الف یا ج).
ج) بازیکن توپ را حتی اگر در خارج از محدوده خطوط زمین والی کند ولی موفق به بازگرداندن صحیح توپ نشود .
د) در برگشت دادن توپ عمداً توپ را با راکت می‏گیرد و یا حمل می‏کند و یا عمداً به توپ پیش از یکبار ضربه می‏زند .
ه) بازیکن یا راکت بازیکن (در دست بازیکن یا به هر صورت دیگر) یا هر چیزی که پوشیده یا به همراه دارد به تور، پایه های زمین، پایه های زمین انفرادی طناب یا سیم نگهدارنده تور، کمربند تور، نوار و یا زمین واقع در محدوده خطوط زمین حریف در زمان گردش توپ، برخورد نماید.
و) بازیکن توپ را قبل از عبور از تور والی کند.
ز) توپ در گردش به بازیکن یا هر چیزی که پوشیده یا به همراه دارد بجز راکت که در دست یا دستهای بازیکن باشد برخورد نماید.
ح) بازیکن با پرتاب راکت به توپ ضربه بزند.
ط) بازیکن به عمد و به صورت مشخص شکل و حالت راکت را در حین آنکه توپ در گردش است تغییر دهد.
مورد۱- در هنگام سرویس کردن راکت از دست سرویس کننده رها می‏شود و قبل از برخورد توپ به زمین به تور برخورد می‏کند آیا این حالت خطای سرویس محسوب می‏شود یا اینکه بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد؟
پاسخ: سرویس کننده امتیاز را از دست می‏دهد زیرا راکت او در حالیکه توپ در گردش بوده به تور برخورد کرده است.
مورد۲- در سرویس راکت از دست سرویس کننده رها می‏شود و بعد از اصابت توپ به خارج از کادر سرویس به تور برخورد می‏کند. آیا این خطاست یا منجر به از دست رفتن امتیاز بازیکن می‏شود؟
سرویس به تور برخورد می‏کند. آیا این خطاست یا منجر به از دست رفتن امتیاز بازیکن می‏شود؟
پاسخ: این عمل خطا محسوب می‏گردد زیرا هنگام برخورد راکت به تور، توپ از گردش خارج شده بوده است.
والی: ضربه به توپ قبل از برخورد آن به زمین ۱ – Volley
مورد۳- فرد (الف) و (ب) در مقابل (ج) و (د) بازی می‏کند. (الف) به (د) سرویس می‏‏زند. (ج) قبل از برخورد توپ به زمین به تور برخورد می‏کند سپس به علت خارج بودن سرویس اعلام خطای سرویس می‏شود آیا (ج) و (د) امتیاز را از دست می‏دهند.
پاسخ: اعلام خطای سرویس اشتباه بوده است. (ج) و (د) امتیاز را قبل از آنکه بتوان اعلام خطا کرد، از دست داده‏اند زیرا (ج) در حالی به تور برخورد کرده که توپ در گردش بوده است.
رجوع شوده به ماده ۲۰
مورد ۴- آیا بازیکن در حالی که توپ در گردش است می‏تواند از روی تور به داخل زمین حریف بپرد و هیچگونه تنبیهی شامل حال او نگردد؟
پاسخ: خیر- بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد.
مورد ۵- بازیکن (الف) به توپ در نزدیکی تور چرخش زیر می‏دهد به طوری که توپ به سمت (الف) باز می‏گردد. بازیکن (ب) ناتوان از رسیدن به توپ (در زمین خود) راکت خود را پرتاب می‏کند و توپ را به خارج از زمین (الف) می‏زند. آیا (ب) امتیاز این بازی را می‏گیرد یا خیر؟
پاسخ: (ب) امتیاز از دست می‏دهد.
مورد ۶- بازیکنی که خارج از کادر سرویس ایستاده بوسیله توپ سرویس شده و قبل از برخورد آن با زمین مورد اصابت قرار می‏گیرد آیا امتیاز را می‏گیرد یا از دست می‏دهد؟
پاسخ: بازیکنی که موردئ اصابت توپ قرار گرفته امتیاز را از دست می‏دهد. مگر طبق موارد ذکر شده در ماده ۱۴ (الف)
مورد۷- بازیکنی که خارج از محدوده خطوط زمین ایستاده، توپ را والی می‏کند و یا آن را با دست می‏گیرد مدعی امتیاز می‏شود زیرا توپ بدون شک خارج بوده است.
پاسخ: او به هیچوجه نمی‏تواند مدعی امتیاز شود.
(A) چنانکه توپ را بگیرد امتیاز طبق ماده ۲۰ (ز) از دست می‏دهد.
(B) اگر والی کند توپ را به صورتی ناصحیح بازگشت دهد. طبق ماده ۲۰ (ج) امتیاز از دست می‏دهد.
(C) اگر والی کند و به صورتی صحیح توپ را برگشت دهد بازی ادامه می‏دهد.