آموزش جامع قوانین و مقررات تنیس شامل نکات مورد استفاده در داوری و خطاهای موجود در ورزش تنیس خاکی که در ۴۰ ماده دسته بندی شده اند. (ماده ۲۰ تا ۳۰)

۲۱- بازیکن مانع حریف می‏شود
۲۲- اصابت توپ به خط
۲۳- برخورد توپ به اجزاء ثابت زمین
۲۴- برگشت دادن صحیح توپ
۲۵- زمانیکه بازیکن از بازی بازداشته شود
۲۶- حساب امتیازات در گیم
۲۷- حساب امتیازات در ست
۲۸- حداکثر تعداد ستها
۲۹- شرح وظایف مسئولان
۳۰- حفظ تداوم بازی و زمانهای استراحت

ماده ۲۱- بازیکن مانع حریف می‏شود
اگر بازیکن اقدام به هر عملی کند که مانع اجرای ضربه توسط حریف شود، چنانچه این عمل عمدی باشد بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد و اگر سهواً باشد، باید اعلام بجا شود.
مورد ۱- چنانچه بازیکن در حین زدن ضربه به حریف برخورد کند آیا تنبیهی شامل حال او خواهد شد؟
پاسخ: خیر- مگر اینکه داور اقدامی را ضروری بداند که در آن صورت طبق ماده ۲۱ عمل خواهد کرد.
مورد۲- اگر توپ از روی تور برگشت کند، بازیکنی که باید به توپ ضربه بزند می‏تواند برای زدن ضربه بروی تور، روی به داخل زمین حریف خم شود. در این موقع اگر بازیکن حریف مانع اجرای ضربه او شود، چگونه باید عمل کند؟
پاسخ: مطابق ماده ۲۱ داور می‏تواند امتیاز را به بازیکنی که برای او ایجاد مزاحمت شده است، بدهند و یا اعلام بجا کند. (به ماده ۲۵ رجوع شود).
مورد۳- آیا می‏توان دوبار ضربه به توپ را که سهواً انجام می‏شود با توجه به ماده ۲۱، عملی که مانع حریف می‏شود، تلقی نمود؟
پاسخ: خیر- مگر اینکه داور اقدامی را ضروری بداند که در آن صورت طبق ماده ۲۱ عمل خواهد کرد.
مورد ۲- اگر توپ از روی تور برگشت کند، بازیکنی که باید به توپ ضربه بزند می‏تواند برای زدن ضربه بروی تو روی به داخل زمین حریف خم شود. در این موقع اگر بازیکن حریف مانع اجرای ضربه او شود، چگونه باید عمل کند؟
پاسخ: مطابق ماده ۲۱ داور می‏تواند امتیاز را به بازیکنی که برای او ایجاد مزاحمت شده است، بدهند و یا اعلام بجا کند. (به ماده ۲۵ رجوع شود).
مورد ۳- آیا می‏توان دوبار ضربه به توپ را که سهواً انجام شود با توجه به ماده ۲۱، عملی که مانع حریف می‏شود، تلقی نمود؟
پاسخ: خیر

ماده۲۲- اصابت توپ به خط
توپی که به خط اصابت کند همانند توپیکه داخل محدوده خطوط زمین است به حساب می‏آید.

ماده ۲۳-برخورد توپ به اجزاء ثابت زمین
اگر توپ در گردش بعد از برخورد با زمین و اجزاء ثابت زمین (بجز تور، پایه هایزمین، پایه های بازی انفرادی طناب یا سیم نگهدارنده تور، کمربند تور یا نوار تور) برخورد نماید، امتیاز به بازیکن زننده ضربه تعلق می‏گیرد چنانچه قبل از اصابت توپ به زمین آن توپ و اجزاء ثابت زمین برخورد نماید، امتیاز به حریف زننده توپ تعلق می‏گیرد.
مورد ۱- توپ برگشت داده شده به داور یا صندلی داور و یا جایگاه برخورد می‏نماید. بازیکن مدعی است که توپ در مسیر ورود به داخل زمین بوده است.
پاسخ: بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد.

ماده ۲۴-برگشت دادن صحیح توپ
توپی که به یکی از صور زیر برگشت داده شود، صحیح است:
الف) اگر توپ به تور پایه های زمین انفرادی، طناب یا سیم نگهدارنده تور، کمربند یا نوار تور برخورد نماید، به شرط آنکه از روی آنها گذشته و در داخل محدوده خطوط زمین حریف فرود آید.
ب) اگر توپ سرویس شده یا برگشت داده شده به صورت صحیح اصابت نماید، سپس به کمک چرخش زیری که دارد و یا با جریان هوا جهش به عقب نماید و به زمینی که از طرف آن آماده بازگردد و بازیکنی که نوبت ضربه اوست با عبور از بالای تور به توپ ضربه بزند، بشرط آنکه بازیکن موارد ماده ۲۰ را نقض نکند.
ج) اگر توپ از سمت خارج پایه ها با پایه های زمین انفرادی در سطحی بالاتر یا پائین‏تر نسبت به لبه تور برگشت داده شود، حتی در صورت تماس با پایه ها و پایه های زمین انفرادی مشروط برآنکه در داخل محدوده‏های خطوط زمین حریف فرود آید.
د) چنانچه راکت بازیکنی پس از زدن ضربه و برگشت ساده توپ، از روی تور عبور کند به شرط آنکه ضربه به توپ پس از عبور توپ از روی تور (به داخل زمین بازیکن) صورت گرفته باشد و توپ هم صحیح برگشت داده شده باشد.
د) اگر بازیکنی بتواند توپ سرویس شده و پا در حال گردش را برگشت دهد و توپ او به توپی که در محدوده خطوط زمین حریف قرار دارد اصابت نماید.
تبصره:
در بازی انفرادی چنانچه جهت راستی بیشتر زمین دوبل را با پایه های زمین انفرادی تجهیز کرده و مورد استفاده قرار دهند، پایه تور زمین دوبل بخشهایی از تور، طناب یا سیم نگهدارنده تور و نوار تور که خارج از پایه های زمین انفرادی واقع می‏شود، همیشه به عنوان اجزاء ثابت زمین محسوب شده و جزو پایه ها یا بخشهائی از زمین انفرادی به شمار نمی‏آید. توپی که از زیر سیم نگهدارنده تور در قسمت بین پایه های زمین انفرادی و پایهفای کنار آن برگشت داده شود در صورتی که با سیم نگهدارنده تور، تور و پایه ها تماس نبابد در محدوده خطوط زمین حریف فرود آید، صحیح است.
مورد۱- توپی که در حال خارج شدن از محدوده زمین بازی است به پایه ه‏ای تور یا پایه های زمین انفردای برخورد می‏کند و درون محدوده خطوط زمین حریف فرود می‏آید آیا این ضربه صحیح است؟
پاسخ: چنانچه سرویس باشد، خیر، مطابق قانون ۱۰ (چ) چنانچه به جز سرویس باشد، بله، مطابق قانون ۲۴ (الف)
مورد ۲- آیا ضربه بازیکنی که راکت را با دو دست نگه دارد و توپ را برگشت دهد صحیح است؟
پاسخ، بله.
مورد۳- توپ سرویس شده و در حال گردش به توپی واقع در محدوده خطوط زمین بازی برخورد می‏کند آیا در این جا نتیجه امتیاز مشخص می‏شود؟
پاسخ: خیر، بازی باید اعلام (بجا) شود.
مورد۴- آیا بازیکنی در زمان گردش توپ اجازه استفاده از بیش یک راکت را دارد؟
پاسخ: خیر- در تماس قوانین بصورت مفرد اشاره شده است.
مورد ۵- آیا بازیکنی می‏تواند درخواست کند که توپ یا توپها واقع در محدوده خطوط زمین حریف برداشته شوند؟
پاسخ: بله- اما نه در هنگامی که توپ در گردش است.

ماده ۲۵- زمانیکه بازیکن از بازی بازداشته شود
در صورتیکه بازیکن از زدن ضربه خود توسط هر عاملی که خارج از اختیار او باشد، بجز اجزاء دائمی زمین و بجز موارد ذکر شده در ماده۲۱، بازداشته شود و باید اعلام بجا شود.
مورد۱- یکی از تماشاچیان سد راه بازیکن می‏شود و او نمی‏تواند توپ را برگشت دهد. آیا بازیکن می‏تواند مدعی اعلام بجا شود؟
پاسخ: بله- چنانچه به تشخیص داور غیر از اجزاء ثابت زمین با ترتیبات زمین بازی، شرایطی خارج از اختیار بازیکن مانع او شده باشد.
مورد۲- همانند مورد ۱ اختلالی در بازیکن پیش می‏آید و داور اعلام بجا می‏نماید. اگر سرویس کننده در هنگام به گردش انداختن توپ یک سرویس خطا زده باشد، آیا او محق به اجرای دو سرویس است؟
پاسخ: بله- از آنجائیکه توپ در گردش بوده است طبق مقررات، بازی ونه فقط آن ضربه، تکرار می‏شود.
مورد ۳- آیا بازیکن مطابق ماده ۲۵ می‏تواند به جهت آنکه تصور می‏کرده حریف او از بازی بازداشته شده و بنابراین انتظار پاسخ او نمی‏گرفته مدعی اعلام بجا شود؟
پاسخ: خیر
مورد۴- آیا چنانچه توپ در گردش با توپ دیگری در هوا برخورد کند، این ضربه صحیح محسوب می‏گردد؟
پاسخ: باید اعلام بجا شود مگر اینکه توپ دوم را یکی از بازیکنان به هوا زده باشد که در این صورت داور مطابق ماده ۲۱ اتخاذ تصمیم می‏کند.
مورد۵- اگر داور یا هر قضاوت کننده دیگری به اشتباه اعلام خطا یا خارج نماید و بعد اشتباه خود را تصحیح کند، کدام نظر باید ملاک قرار گیرد؟
پاسخ: باید اعلام بجا شود مگر اینکه داور اختلالی در بازی هیچیک از بازیکنان روی نداده باشند که در اینصورت نظر تصحیح شده باید ملاک قرار گیرد.
مورد۶- چنانچه توپ سرویس اول که خطا شده، بازگشت کرده و در هنگام اجرای سرویس دوم اختلالی در پاسخ دریافت کننده سرویس ایجاد نماید، آیا دریافت کننده سرویس می‏تواند مدعی اعلام بجا شود؟
پاسخ: بله- اگر او امکان خارج کردن این توپ را داشته و در این کار اعمال کرده باشد دیگر نمی‏تواند مدعی اعلام بجا شود.
مورد ۷- اگر توپ به شی ساکنی و یا متحرک واقع در محدوده خطوط زمین برخورد نماید، ضربه صحیح است؟
پاسخ: ضربه صحیح است مگر اینکه شی ساکن پس از به جریان درآمدن توپ به داخا امده باشد که در اینصورت باید اعلام بجا شود. اگر توپ در جریان بازی با شی‏ای باشد که در روی زمین و یا در بالای سطح زمین در حرکت است برخورد کند باید اعلام بجا شود.
مورد ۸- سرویس اول خطا و سرویس دوم صحیح است اما طبق ماده ۲۵ یا بعلت عدم توانائی داور در تصمیم‏گیری، نیاز به اعلام بجا می‏شود قانون در این مورد چیست؟
پاسخ: باید خطای سرویس اول در نظر گرفته نشود و توپ از نو به گردش درآید.

ماده۲۶-حساب امتیازات در یک گیم
هر گاه بازیکنی امتیاز اول را بگیرد امتیاز ۱۵ برای آن بازیکن ثبت می‏شود. با گرفتن امتیاز دوم، امتیاز ۳۰ اعلام می‏شود. با گرفتن امتیاز سوم امتیاز آن بازیکن ۴۰ اعلام می‏شود. هر گاه بازیکن امتیاز چهارم را نیز بگیرد، امتیاز به صورت اعلام گیم مشخص می‏شود.
مگر اینکه: اگر هر یک از دو بازیکن سه امتیاز بگیرند، حساب امتیاز برابر (دیویس) اعلام می‏شود و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به عنوان (آوانتاژ) امتیاز مثبت اعلام می‏شود. اگر همین بازیکن امتیاز دیگری بگیرد، برنده گیم می‏شود. ولی اگر حریف امتیاز بعدی را بگیرد، حساب امتیازات دوباره به صورت برابر اعلام می‏شود. این کار به همین ترتیب ادامه می‏یابد تا آنکه یکی از بازیکنان پس از اعلام نتیجه برابر دوباره امتیاز بگیرد که نتیجه گیم به نفع آن بازیکن اعلام می‏شود.
۱-Game
۲-Deuce
۳-Advatage

ماده ۲۷- حساب امتیازات در ست
الف) بازیکنی که زودتر شش گیم را بگیرد برنده ست می‏شود. البته به شرطی که دو گیم از حریف جلوتر باشد. هر جا که لازم باشد باید ست را ادامه داد تا این در اختلاف حاصل گردد.
ب) روش امتیاز بندی دیگری که می‏تواند جایگزین روش فوق ‏الذکر (پاراگراف الف) باشد، روش تای-بریک است به شرط آنکه تصمیم به استفاده از آن پیش از برگزاری مسابقه اعلام شده باشد. در این صورت قوانین زیر باید رعایت گردد:
این روش هنگامی به اجرا در می‏آید که نتیجه برابر شش از نظر گیمی حاصل شده باشد. از این روش نمی‏توان در ست سوم در بازی سه سته و در ست پنجم در بازی پنج سته استفاده نمود باید روش عادی یعنی برد و یا اختلاف دو گیم اجرا گردد مگر اینکه پیش از مسابقه به نحو دیگری اتخاذ تصمیم شده باشد. در یک گیم تای-بریک روش زیر اعمال می‏شود.
(I) بازیکنی که زودتر ۷ امتیاز را بگیرد، برنده گیم و ست می‏شود به شرط آنکه دو امتیاز از حریف جلوتر باشد. اگر امتیاز (برابر شش) شود، گیم باید ادامه یابد تا این اختلاف حاصل شود. در روش تای-بریک امتیاز دهی باید از سیستم عددی انجام شود.
۱- Set
۲-Tic-Break
۳-Numerical Scorint
(II) بازیکنی که نوبت سرویس او باشد برای تعیین امتیاز اول سرویس می‏کند. حریف او برای تعیین امتیازات دوم و سوم سرویس می‏کند و از آن به بعد هر بازیکن به تناوب برای دو امتیاز بعدی سرویس می‏کند تا برنده گیم مشخص شود.
(III)از امتیازات اول باید به تناوب از نیمه راست و چپ سرویس کرد، که در ابتدا از نیمه راست شروع می‏شود. اگر سرویس از نیمه اشتباه زمین زده شود و معلوم نگردد تمام نتایج بازی که از آن سرویس یا سرویسهای اشتباه در محل سرویس به محض آشکار شدن باید تصحیح شود. (توضیح آنکه بجز برای امتیاز اول که سرویس از نیمه راست زده می‏شود، برای هر دو امتیاز بعدی تا پایان تای-بریک هر بازیکن به ترتیب اول از نیمه چپ و سپس از نیمه راست سرویس می‏کند).
(IV)بازیکنان باید پس از هر شش امتیاز و در خاتمه گیم تای-بریک اقدام به تعویض زمین بنماید.
(V)از نظر تعویض توپ، گیم تای-بریک بعنوان یک گیم محسوب می‏شود. البته اگر در شروع تای-بریک زمان تعویض توپ فرا برسد باید تعویض توپ را تا شروع گیم دوم ست بعدی به تعویق انداخت.
پاسخ: اگر بازیکن نوبت سرویس خود را کامل کرده، ترتیب سرویس به صورت جدید عوض کرده، ترتیب سرویس به صورت جدید عوض می‏شود اگر کشف اشتباه قبل از پایان نوبت سرویس بازیکن صورت گیرد، ترتیب سرویس به محض مشخص شدن باید تصحیح شود و هر امتیاز بازی شده محسوب می‏گردد.

ماده ۲۸- حداکثر تعداد ست‏ها
حداکثر تعداد ستها در بازی پنج ست برای آقایان و سه ست برای بانوان می‏باشد.

ماده ۲۹- شرح وظایف مسئولان
در مسابقاتی که داور تعیین می‏گردد و رأی او حکم نهائی است، اما هنگامی که سرداور منسوب می‏گردد، در صورتی که داور در موارد مربوط به تنیس قوانین اتخاز تصمیم نماید، جهت رسیدگی مجدد می‏توان موارد مورد اختلاف را به سرداور، حکم نهائی خواهد بود. در مسابقاتی که برای داور دستیارانی تعیین می‏گردند (خط نگهدار- داور تور- داور خطای پا) تصمیم این افراد در مواردی که باید سریعاً اعلام رأی نمود، قطعی خواهد بود، مگر اینکه به نظر داور اشتباه واضحی روی داده باشد که در این صورت، حق تغییر رأی دستیاران خود و یا اعلام بجا خواهد داشت. وقتی یکی از دستیاران قادر به تصمیم‏گیری نباشد باید فوراً این مسئله را به داور اعلام کند تا داور اتخاذ تصمیم نماید. زمانی که داور اعلام تا داور اتخاذ تصمیم نماید. زمانی که اور قادر به تصمیم‏گیری در مواردی که باید سریعاً اعلام رأی نمود، نباشد باید اعلام بجا نماید. در مسابقات جام دیویس یا مسابقات تیمی دیگر که یک سر داور نیز در زمین حضور دارد، سر داور می‏تواند هر تصمیم اتخاذ شده را تغییر دهد و یا می‏تواند از داور بخواهد اعلام بجا نماید. سر داور به صلاح دید خویش می‏تواند هر زمان مسابقه را به علت تاریکی یا شرایط زمین و شرایط جوی به تعویق اندازد. در صورت به تعویق افتادن بازی حساب امتیازات و چگونگی جاگیری در زمین باید به همان صورت قبلی باشد، مگر اینکه سرداور و بازیکنان بالاتفاق به نحو دیگر به توافق برسند.
مورد۱- داور اعلام بجا ولی بازیکن مدعی است که نباید اعلام بجا شود. آیا می‏توان از سرداور خواست که اتخاذ تصمیم نماید؟ روش پیش گفته در بازی انفرادی در بازی دوبل نیز صدق می‏کند. بازیکنی که نوبت سرویس اوست.
جهت تعیین اولین امتیاز سرویس می‏کند و از آن به بعد هر بازیکن به همان ترتیبی که در آن ست اقدام به زدن سرویس می‏کرد، برای تعیین تکلیف در امتیاز، سرویس می‏کند تا نتیجه گیم و ست معلوم گردد.
بازیکن (با دو بار بازی دوبل) که در گیم تای-بریک نوبت اول سرویس را داشته‏اند باید در اولین گیم ست بعدی دریافت کننده سرویس باشد.
مورد ۱- در امتیاز (برابر شش) تای-بریک اعمال می‏شود در صورتیکه قبل از مسابقه ادامه بازی به روش عادی اعلام شده باشد، آیا امتیازاتی که بازی شده‏اند به حساب می‏آیند؟
پاسخ؟ اگر مشخص شدن اشتباه قبل از به گردش آوردن توپ برای امتیاز دوم دوم کسر شود، گیم به روش تای-بریک ادامه یابد.
مورد۲- در امتیاز (برابر شش) بازی به روش عادی ادامه می‏یابد اگر به مطابق تصمیمات متخذه در قبل از مسابقه روش تای-بریک می‏یابد اجرا می‏شده است. آیا امتیازات بدست آمده محسوب می‏شوند؟
پاسخ: اگر اشتباه قبل از به گردش درآمدن توپ برای امتیاز دوم آشکار شود، امتیاز اول محسوب می‏گردد ولی اشتباه بعد از به گردش درآمدن توپ برای امتیاز دوم صورت گیرد روش عادی باید ادامه یابد. اگر امتیاز (برابر هشت) یا اعداد زوج بالا برسد باید روش تای-بریک اجرا شود.
مورد۳- اگر در حین تای-بریک برای بازی انفرادی یا دوبل، بازیکنی خارج از نوبت سرویس بزند، آیا ترتیب سرویس بصورت جدید و تا پایان گیم ادامه می‏یابد؟
پاسخ: بله- سؤالاتی که مربوط به تبیین قوانین است و موضوع آن اعمال شرایط ویژه می‏باشد باید توسط داور تصمیم‏گیری شود. با این وجود اگر داور و یا بازیکن نسبت به تصمیم‏گرفته شده اطمینان نداشته باشد، می‏توان از سرداور تقاضای تصمیم‏گیری نمود که این نهائی است.
مورد۴- اعلام خارج می‏شود اما بازیکن مدعی است که توپ صحیح بوده آیا سرداور می‏تواند در این مورد تصمیم‏گیری کند؟
پاسخ: خبر- از آنجا که این مورد یک رویداد لحظه‏ای است و این موضوع واقع مشخص که در یک لحظه زمانی مشخص به وقوع پیوسته و تمام شده می‏باشد، لذا تصمیم مسئولان حاضر در زمین نهائی خواهد بود.
مورد۵-آیا در صورتی که به نظر داور خطای واضحی در زمان گردش توپ صورت گرفته باشد، می‏تواند پس از تبادل پایان توپ و تعیین نتیجه نظر خط نگهدار را تغییر دهد؟
پاسخ: خیر مگر اینکه بنا به اعتقاد داور مانع حریف شده باشند در غیر اینصورت داور تنها در صورتی می‏تواند نظر خط نگهدار راتغییر دهد که اینکار را بلافاصله پس از انجام خطا صورت دهد.
مورد ۶- خط نگهدار اعلام خارج می‏کند. داور که به وضوح ندیده است، گمان می‏برد که توپ صحیح بوده. آیا داور می‏تواند خلاف نظر نگهداری رأی دهد؟
پاسخ: خیر- داور تنها در صورتی می‏تواند نظر دستیاران خود را تغییر دهد که هیچ شک و شبهه‏ای نداشته باشد. او تنها در صورتی می‏تواند نظر خط نگهداری را که توپی را صحیح می‏داند تغییر دهد که بتواند فاصله‏ای بین توپ و خط را ببیند. داور تنها در صورتی می‏تواند توپ خارج اعلام شده و یا خطائی که توسط خط نگهدار اعلام شده را تغییر دهد که برخورد توپ و یا فرود توپ در محدوده داخل خطوط زمین را مشاهده کرده باشد.
مورد۷- آیا خط نگهدار می‏تواند پس از اعلام امتیاز توسط داور نظر خود را تغییر دهد؟
پاسخ: بله- اگر خط نگهدار متوجه اشتباه خود شود می‏تواند آن را تصحیح کند بشرط آنکه بلافاصله چنین کند.
مورد۸- بازیکن پس از اعلام خارج توسط خط نگهدار مدعی است که توپی را که برگشت داده، صحیح بوده است. آیا داور می‏تواند خط نگهدار را تغییر دهد؟
پاسخ: خیر- داور هیچگاه نمی تواند در نتیجه اعتراض یا درخواست رسیدگی بازیکن، آنچه را که اعلام شده تغییر دهد.

ماده ۳۰- حفظ تداوم بازی و زمانهای استراحت
از لحظه اجرای سرویس اول تا خاتمه مسابقه بازی باید بصورتی مستمر ادامه یاید و شرایط زیر نیز مراعات شود.
الف) اگر سرویس اول خطا باشد، سرویس کنند. باید بدون تأخیر اقدام به زدن سرویس باید همگون با سرعت معقول زننده سرویس بازی کند و هنگامی که سرویس کننده آماده زدن سرویس است، او نیز آماده دریافت سرویس باشد. هنگام تعویض زمین از لحظه‏ای که توپ از گردش خارج می‏شود تا زمانیکه توپ جهت امتیاز اول گیم بعدی به گردش افتد، حداکثر فاصله زمانی یک دقیقه و سی‏ثانیه می‏باشد. داور باید در جائیکه مانع و تداخلی موجب عدم استمرار بازی می‏شود، از اختیارات خود استفاده کند. سازمان دهندگان مسابقات بین المللی و مسابقات تیمی که به مورد تأئید ITF هستند می‏توانند فاصله زمانی مجاز بین دو امتیاز را خود تعیین نمایند که به هر حال نباید بیش از ۲۵ ثانیه باشد.
ب) هیچگاه نباید جهت تجدید نیرو و یا نفس‏گیری و یا بخاطر وضعیت فیزیکی بازیکن، بازی را به حال تعلیق درآورد، در آن تأخیر بوجود آورد و یا مانعی در ادامه بازی ایجاد نمود. به هر حال در پیش آمدهای منجر به جراحت داور می‏تواند برای یکبار و به مدت سه دقیقه بازی را متوقف کند. سازمان دهندگان مسابقات بین‏ المللی و مسابقات تیمی مورد تأئید فدراسیون بین‏ المللی تنیس ITF می‏تواند این یک بار مهلت توقف بازی را از سه دقیقه به پنج دقیقه افزایش دهند.
ج) اگر تحت شرایطی خارج از اختیار بازیکن البسه، کفش یا وسایل او (بغیر از راکت تنیس) دچار اشکال یا آسیب شوند به نحوی که ادامه بازی را ناممکن یا ناراحت کننده کند، داور می‏تواند بازی را متوقف کند تا اشکال تصحیح شود.
د) داور می‏تواند هر زمان که ضروری باشند یا مناسب تشخیص دهد بازیکن را متوقف کند و یا به تأخیر اندازد.
ه) بعد از ست سوم یا در مورد بانوان پس از ست دوم هر کدام از بازیکنان می‏توانند حداکثر ده دقیقه استراحت کنند. در کشورهائی که در عرض جغرافی ۱۵ شمالی و ۱۵ جنوبی واقع شده‏اند مدت استراحت ۴۵ دقیقه و یا بیشتر است. در صورت لزوم و در صورتیکه شرایط خارج از اختیار بازیکنان ایجاد کند، داور می‏تواند بازی را تا مدتی که لازم می‏داند متوقف کند. اگر بازی متوقف شود و به روز دیگری موکول گردد. این استراحت پس از انجام سه ست، (مورد بانوان پس از انجام دو ست بازی) انجام می‏شود. در این مورد یک ست ناتمام به عنوان یک ست کامل به حساب می‏آید. هر کشور و یا کمیته سازمان دهنده مسابقات جهانی و مسابقات سطوح پائین‏ تر، بجز مسابقات حرفه‏ای بین المللی تنیس (جام دیویس و جام فدراسیون) مختار هستند که این شرایط را تعدیل یا از قوانین خود حذف نماید و به شرط آن که اعلام این امر قبل از شروع مسابقات صورت گیرد.
و) کمیته مسابقات اختیار تصمیم‏گیری در مورد میزان زمان مجاز برای گرم کردن پیش از شروع مسابقه را دارد. اما این زمان نباید بیش از ۵ دقیقه شود و باید قبل از آغاز مسابقات اعلام شود.
ز) هنگامیکه اعمال سیستم تنبیه مرحله به مرحله و تنبیه امتیاز مورد تأئید باشد، داور باید تصمیم خود را در محدوده قوانین این سیستم اتخاذ نماید (تنبیه مرحله به مرحله) تنبیهی است که مرور شدت مجازات با هر خطائی اضافی افزایش می‏یابد. مثلاً اول اخطار داده می‏شود، سپس امتیاز کسب می‏گردد، بعد گیم به حریف واگذار می‏شود و در آخر بازیکن اخراج می‏شود اما در تنبیه با کسر امتیاز با هر خطای بازیکن یک امتیاز به حریف داده می‏شود.
ح) در صورت نقض قوانین مربوط به ادامه بازی به صورت مستمر، داور می‏تواند پس از دادن اخطار لازم، بازیکن خاطی را فاقد صلاحیت ادامه بازی اعلام کند.
۱- Point Penalty
۲-non-Accumulatue Point Penalty